Kia Ora

23 november 2012 - Kaikohe, Nieuw-Zeeland

Esther heeft de reisblog opgezet en zal de meeste berichten sturen maar ook ik wil soms wel eens iets kwijt, dus hier komt die…..

Het is nu iets meer dan een week geleden dat we vertrokken zijn naar NZ en de verwachtingen hoog gespannen waren over hoe we alles zouden gaan beleven, het zal zeker geen standaard vakantie worden en voor Esther is het vooral gevoelsmatig toch anders dan voor mij.

Het is voor mij natuurlijk bijzonder om voor de eerst keer haar broers en zussen in NZ te ontmoeten, de twee broers in Amerika en Australië zijn al eens een keer bij ons op bezoek geweest.

We zijn op dit moment op bezoek bij haar zus Carolynn in Pakaraka en het was een kippenvelmoment om deze twee zussen samen te zien zitten, beide zijn ze geadopteerd door andere ouders waarbij de ene in NZ is gebleven en de andere naar Nederland is gekomen omdat haar nieuwe ouders emigranten waren die terug gingen. Twee zussen die een compleet verschillend levensverhaal hebben, je kunt er zo een film over maken.

Ook heeft Esther nog een half broer en zus in NZ en die zullen we later ontmoeten, de twee broers in Amerika en Australië zijn overigens ook half broers maar weer van een andere vader(kort samengevat : haar moeder met drie verschillende vaders, resultaat zes kinderen)

We hopen op onze reis ook iets te weten te komen over de vader van Esther want die is onbekend, Esther’s biologische moeder, die we later ook nog gaan ontmoeten, heeft hierover nog niets losgelaten behalve dat die van Maori afkomst is.

Het is duidelijk dat op onze reis emoties een rol zullen spelen zoals gisteren toen we het z’n tweeën de Maori plek Waitangi Treaty Gronds (waar in 1840 Nieuw Zeeland het eerste verdrag tekende tussen de Maori en de Engelsen) bezochten en een rondleiding kregen van een vrouw die met een Maori stamhoofd is getrouwd en de tijd nam en ons zeer uitgebreid alles uitlegde en vertelde omdat we maar met vier mensen waren(voordeel van het voorseizoen).

Hierbij kwamen we in een “spiritueel” Maori huis waarbij de gids vertelde dat het kunstwerk waar we voorstanden een teken was voor alle vrouwen met een Maori achtergrond die geboren waren in Hamilton (tranen bij Esther want ze is in Hamilton geboren)

De familie van Carolynn is zeer hartelijk en ik heb een echte klik met haar man Darryl.

We worden compleet opgenomen in de familie en beleven op deze manier het echte Nieuw-Zeelandse leven, en dat is toch echt anders als bij ons. Deze mensen leven veel makkelijker en niet alles moet persé, hier kunnen we nog van leren.

Esther en Carolynn hebben veel en lange gesprekken en ik weet nu dus dat haar geklep in de familie zit, ik ga mijn kiwi’tje na 25 jaar dus steeds beter begrijpen ……..

Ik had het eerder over de hooggespannen verwachting die we hadden en we kunnen nu na een week al zeggen dat die overtroffen worden, we zien en maken dingen mee die echt bijzonder en fantastisch zijn waardoor we ons verheugen op de komende ontmoetingen en ervaringen.

Als afsluiting wil ik nog even vertellen dat we voordat we naar Carolynn gingen we die dag aan het wandelen waren in het plaatje Whangarei waar ook een haventje was, dus je raad het al, we moesten natuurlijk als ex-schippers nog even gaan kijken naar de scheepjes.

Nu ligt daar een mooie zeilboot met de naam “De ware Jacob” uit Rotterdam, dus even een fotootje maken en een praatje met de eigenaren Jaap en Renée.

Dit praatje eindigde in een uitnodiging aan boord met een rondleiding en mooie verhalen van deze mensen, twee vroeg gepensioneerde artsen uit Nieuwegein die in 2004 uit Nederland waren vertrokken.

Deze mensen waren zo hartelijk en konden zo mooi hun belevenissen vertellen dat we het heel jammer vonden om na een paar uurtjes hun aanbod voor een lunch te moeten afslaan en afscheid moesten nemen.

Het was heel leuk om deze mensen ontmoet te hebben, was toch weer even iets speciaals.

Haere Ra  ; John&Esther

1. Linda Zijlmans:
    23 november 2012
    Leuke verhalen! Fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben! Alweer een week; time flies when you are having fun!
    Jammer dat ik er niet bij kan zijn.

Veel plezier met het vervolg van de reis!

Liefs xxx
  2. Sylvia van de Vooren:
    Hoi John en Esther,

Wat mooi om te lezen dat Esther haar roots heeft gevonden. Carpe Diem en have a nice time. Groetjes, Sylvia.
  3. Leonieke:
    Hoi John en Esther,
    Leuk om ook van jou (John) je ervaringen en belevingen te lezen.
    Geniet met volle teugen.
    grtjs Leonieke XX
  4. Nadine:
    Hoi ome John en tante Esther,

leuke verhalen, goed om te horen dat het allemaal goed gaat en erg leuk om op deze manier een beetje mee te reizen!
    Veel plezier met de rest van jullie prachtige reis!

Xx Nadine..
  5. C.Zijlmans:
    23 november 2012
    Leuk om de reisverhalen van jullie te lezen ik kan er van genieten om te vernemen dat het goed gaat met alles behalve gondel en bus . Maar ja dat is avontuur
    Liefs en groetjes Ma
  6. Arie:
    Hallo John en Esther,

Leuke verhalen, heel bijzondere en emotionele gebeurtenis.
    John ontpopt zich als prima schrijver, je wil vast ook een keer een paar regels besteden aan eten en eetgewoonten, en hebben ze ook lekkere bieren?
    kortom we zien uit naar jullie volgend verslag.

gr. Arie en Suzan
  7. Sjoerd:
    24 november 2012
    Nou John, je begint al een echte reisverhalenschrijver te worden.
  8. Paula:
    24 november 2012
    Hoi John en Esther,
    Goed om jullie blogs te lezen en op zo'n manier mee te lopen. John, fijn dat de reis je verwachtingen overtreft. Kan me ook zo'n ervaring in NZ herinneren nadat iedereen had gezegd dat verwachtingen altijd tegenvallen. Niet dus. NB: mischien kun je alles bij het bedrijf declareren als je dadelijk heel goed (kiwi)Engels spreekt...
    Esther, het klinkt allemaal heel emotioneel, maar wel mooi, toch? Ben benieuwd of je een beetje beter wordt van de goede NZ vibes.
    So, stay in touh, luv Paula
  9. Peter van bussel christchurch:
    25 november 2012
    Dat je samen dit meemaakt is grandioos. Je kunt inderdaad een topseller op baseren - wij genieten mee
  10. Fam. van de Riet:
    26 november 2012
    Vanuit Eindhoven hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag
    en een heel fijne dag gewenst,wij genieten van jullie
    reisverslag groetjes pap en mam.
  11. Karin sanders:
    26 november 2012
    hoi Esther en John,

wat fantastisch om dit verhaal weer te lezen vnanuit het perspectief van beiden. Een levenservaring deze reis, koester elk moment.
    groetjes, Karin